V týdnu od 3. – 10. října se paní učitelka Hana Jansová zúčastnila projektu Výzvy č. 56 MŠMT v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost, kde tzv. stínovala v italské škole v horském městečku Cavalese v Dolomitech.
Jednalo se o krátkodobou stáž v délce 5 pracovních dní. Stáž byla zaměřena na výuku přírodovědných, technických předmětů, matematiky, předmětů informatiky a programování. Cílem stáže byla hospitace v předmětech, porovnávání výukových metod, výukových materiálů, vybavenost školy a v neposlední řadě také rozvíjení komunikačních schopností.
Součástí stáže bylo také poznávání okolí a místní kultury. Nechyběly výlety do přírody a do nejdůležitějších firem regionu.
Fotogalerie ze stáže je zde: stáž v Itálii
Pro zájemce o porovnání škol, níže uvádíme několik postřehů ze stínování.
Pozitivní hodnocení stáže/vyučování:
- Rozvoj komunikačních dovedností (angličtina, němčina, Italština).
- Výměna zkušeností a postřehů s italskými kolegy.
- Porovnání výukových materiálů.
- Aktivní zapisování úkolů do speciálního diáře.
- ZŠ – trávení hlavní přestávky venku.
- Milý přístup a ochota všech zaměstnanců školy i žáků.
- V problémových třídách přítomnost asistenta pedagoga.
- Poznávání okolí a místní kultury.
- Vyšší úroveň cizího jazyka než u nás.
- Přírodovědné předměty neučiní odděleně, ale jsou společně (například na SŠ Geografie + Historie).
- Začátek výuky kolem 7:15. Nemají odpolední vyučování.
- 2 x za pololetí regionální testování žáků v matematice (mají speciální institut, který zadává všem žákům v regionu stejné testy, na základě kterých žáci postupují dál. Llze žáky a školy porovnávat.)
Negativní hodnocení stáže/vyučování
- Nepřezouvají se a všechny věci nosí po třídách.
- Mnohem menší výzdoba školy.
- Nemají školní družinu a obědy.
- Méně pomůcek a nižší vybavenost tříd technikou (PC, interaktivní tabule).
- Nemají vodu ve třídě.
- Málo toalet na daný počet žáků.
- Mnoho domácích úkolů.
- Výuka o sobotách.
- Nemají malé přestávky, zvonění je pouze informativní.
- Velká nezaměstnanost v regionu – každoroční strach učitelů o práci.
- Jelikož nemají malé přestávky, chodí děti na záchod v průběhu hodin.
- 1 oborová zaměřenost učitelů TV.
- Chyba ve slepé mapě Evropy – ČR, znázorněno ještě jako Československo.